De vigtigste cloud-overvejelser for advokatvirksomheder

 

Der er ofte størst fokus på sikkerhed og compliance, når advokatvirksomheder skal overveje cloud-baserede løsninger. Der er dog flere elementer, som bør tages til overvejelse for at udnytte cloud-teknologiens fulde potentiale.

Med den rette cloud-strategi er det muligt at opnå en løsning, som sikrer minimal nedetid og datasikkerhed, hvilket kan effektivisere og optimere de samlede forretningsprocesser.

1. Tilgængelighed og oppetid

Som advokat skal man til enhver tid være klar til at kunne hjælpe sine klienter med juridisk hjælp – dette foregår endda ofte under stramme deadlines. Med en øget mobilitet og agilitet, som forudsættes i den moderne advokatvirksomhed, er der derfor et konstant behov for at kunne tilgå vigtige applikationer.

Adgang på tværs af rum og tid
Det er vigtigt, at data er forbundet på tværs af enheder og lokaliteter. Tilgængeligheden på tværs af lokalitet og tid gør det muligt for de ansatte i virksomheden at træffe hurtige beslutninger.

Derfor er det nødvendigt at kunne tilgå branchesystemer såsom Citrix, mail og fortrolige kundedata sikkert og belejligt døgnet rundt alle ugens dage. Uanset om der arbejdes på kontoret, hjemmefra, hos en klient eller på farten, skal adgangen til data og applikationer være sikker og brugervenlig.

Som advokatvirksomhed, bør arbejdstiden ikke spildes på at rode med IT og teknikaliteter. Derfor er det både vigtigt at være sikret optimal oppetid og have mulighed for at modtage teknisk support over telefonen i alle døgnets timer, så man kan bruge arbejdstiden effektivt på kerneforretningen.

2. Sikkerhed og compliance er skelsættende for advokatvirksomheder

Advokater behandler fortrolige kundedata, som skal opbevares og håndteres sikkert. Det er således vigtigt, at advokatvirksomheder har adgang til systemer, som kan yde den bedst mulige beskyttelse, der lever op til kravene til compliance.

Ved at udnytte cloud-baserede løsninger, vil advokatvirksomheder kunne drage fordel af:

Kontrol med IT-infrastrukturen

Din virksomhed vil få kontrol over IT-infrastrukturen, hvilket resulterer i en bedre forståelse for, hvordan de centrale systemer fungerer og opererer. På den måde får din virksomhed selv overblik over vigtige data, så uvelkommen aktivitet effektivt kan blive adresseret og dermed håndteret med det samme.

Sikkerhed og backup

I forbindelse med en styrket sikkerhed skal overvågning og rapportering opretholdes af et stærkt og optimalt system. Derfor er det også vigtigt, at systemet løbende foretager automatisk sikkerhedskopiering og lagrer data, så det altid kan gendannes og tilgås fra alle lokaliteter og enheder. Det gælder også for cloud-baserede services såsom Microsoft 365.

3. Anvendelse af nye teknologier

Som advokatvirksomhed er det vigtigt at overveje de forskellige muligheder for at opbevare jeres data. Her er det vigtigt, at der ikke findes én løsning, som passer til alle.

Her kan man vælge i mellem selv at hoste egne systemer, anvende et lokalt datacenter eller anvende mulighederne man får med en public cloud-løsning såsom Microsoft Azure.

Nogle virksomheder vælger en løsning, der kombinerer cloud-løsninger med egne servere.

Skal virksomheden selv hoste, anvende lokalt datacenter eller public cloud?

Progressive kan tilbyde skræddersyede løsninger. Skal virksomheden have public cloud, private cloud, lokal hosting eller hybrid cloud?

Det er muligt selv at hoste systemerne. På den måde vil virksomheden selv have kontrol med hele processen og virksomhedens data.

Alternativt kan systemerne opbevares i et lokalt datacenter i en private cloud. Progressive har en stærk og sikker løsning med eget datacenter i hjertet af København, der sikrer din advokatvirksomheds behov for at have en lokal partner til at opbevare og sikre data.

Public Cloud – forøg tilgængeligheden med en simpel infrastruktur

Anvender din virksomhed eksempelvis et branchesystem og Citrix til at tilgå data, kan det også overvejes at anvende Azure, som giver virksomheden adgang til Windows Virtual Desktop (WVD). Denne løsning kan bidrage til at forenkle den daglige arbejdsgang med en simpel infrastruktur og skaber på samme tid mulighed for at opnå besparelser.

WVD skaber et fleksibelt miljø, hvor din virksomhed kan tilgå desktop og programmer hvor og når som helst. Sådan kan man køre helt uden yderligere gateway servers.

Fleksibiliteten gør, at nye servere kan startes op (automatisk), når behovet opstår. Samtidig kan platformen – og dermed omkostningerne – reduceres ved lav belastning. Tilmed er der en tæt integration med virksomhedens AD, Windows 10 på klienterne og Microsoft 365, hvilket er med til at øge sikkerheden og funktionaliteten.

Styrk samarbejde og kommunikation med simpel dokumenthåndtering og fildeling

Advokatvirksomheder befinder sig i en dynamisk branche, hvor medarbejdere ofte er ude af huset. Derfor kan det være nødvendigt at kunne tilgå information og samarbejde med eksterne partnere, såvel som internt på tværs af afdelingerne.

Her er det oplagt at overveje at tilknytte Microsoft 365 til cloud-løsningen. Denne pakke giver din advokatvirksomhed adgang til en lang række af anvendelige Microsoft-applikationer, som kan optimere tilgængeligheden og styrke kommunikationen og samarbejdet på tværs af organisationen.

SharePoint er en løsning, der med høj datasikkerhed giver de bedste muligheder for, at teams og medarbejdere kan følge med det høje tempo. Undgå langsomme mail-processer ved at tilgå dokumenter gennem SharePoint, der samler alle dokumenter på én platform. Det giver mulighed for at tilgå alle nødvendige dokumenter fra alle slags enheder og for samtidig redigering af seneste version af dokumenter og dokumentarkiv. Løsningen kan kombineres med Teams, som udover dokumenthåndtering sikrer alle facetterne af et moderne collaboration tool, herunder chat, kalender, intranet og telefoni.

De seneste versioner af Microsoft 365 indeholder sikkerhedsfeatures såsom conditional access og multi factor authentification (MFA), der yderligere optimerer sikkerheden, så data, dokumenter og vidensdeling ikke lander i de forkerte hænder. Derudover kan administrationen af arbejdsstationer og mobiltelefoner styres med Intune og Autopilot for at sikre en ensartet og sikker klient-platform.

Hør mere om hvordan vi kan hjælpe din forretning til den rigtige cloud-løsning. Vi er der altid. 

Jesper Sommer
Business Manager
Tlf. +45 3525 5098
jso@progressive.dk

Når du udfylder formularen, accepterer du, at Progressive kun bruger dine persondata til at kontakte dig. Læs mere om, hvordan vi behandler dine data her.